یکی از مهمترین تکنیکهایی که میتواند سازمانها را در بهبود عملکردهای مبتنی بر هزینه کمک کند، سیستم بهایابی هدف میباشد. بهایابی بر مبنای هدف، به عنوان یک ابزار اساسی و کارآمدمدیریت جهت مدیریت هزینه و کاهش بهای تمام شده محصولات رویکردی همه سویه را به مرحلهی طراحی محصول دارد. در این شیوه براساس تحقیقات بازار، قیمت فروش محصولات پـیش از شروع فرآیندهای تولیـدی پیشبینی و سپس سعی میشود محصولی با بهای تمام شده از پیش تعیین شده طراحی و تولید گردد تا بتواند سود موردنظر مدیریت را تأمین کند و در عین حال از کیفیت مطلوب و شرایط رقابتی برخوردار باشد، به گونهای که رضایت مشتری بـه شیوهای شایسته جلب شود. این مقاله به بررسی موانع به کارگیری سیستم بهایابی هدف در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار میپردازد. جامعهی آماری این تحقیق، نمونهای 100 نفری از میان مدیران و کارشناسان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار میباشد. روش آماری تحقیق، استفاده از آزمون تی استیودنت در تحلیل رگرسیون میباشد. نتایج این تحقیق بیانگر این نکته بوده است که عدم امکان تعیین قیمت رقابتی، رایج نبودن طرز فکر مشتری مداری، فقدان روحیهی کارگروهی، عدم استفاده از سیستم بهایابی برمبنای فعالیت و عدم استفاده از مهندسی ارزش از موانع به کارگیری سیستم بهایابی هدف میباشد.
Dastgir M, Alinezhad Sarokolaei M. Studying the obstacles of applying a target costing system in firms accepted in Tehran Stock Exchange. 3 2013; 3 (1) :1-15 URL: http://mta.raja.ac.ir/article-1-87-fa.html
دستگیر دستگیر، علینژاد ساروکلائی مهدی، رحیمیپور اکبر. بررسی موانع به کارگیری سیستم بهایابی هدف در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. 1. 1392; 3 (1) :1-15