رقابت پذیری به معنی توانایی شرکت در ماندگاری در بازار کسب و کار، محافظت از سرمایه های مختلف شرکت، به دست آوردن (بازگشت) سرمایه ها و تضمین شغلها در آینده، تعریف شدهاست. با توجه به تعریف مزبور میتوان بیان کرد که رقابت تأثیر بااهمیتی بر فعالیتها و اقدامات شرکتها دارد. در این تحقیق سعی شده تا با بررسی تأثیر رقابت بازار بر کیفیت سود شرکتها، به برخی از تأثیرات رقابت بر فعالیتهای شرکتها پرداخته شود. به همین منظور، دادههای مربوط به تعداد 86 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از الگوی رگرسیونی داده های ترکیبی برای دوره زمانی بین سالهای 1386 تا 1388 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج در حالت کلی مؤید این مطلب است که رقابت بر کیفیت سود شرکتها مؤثر است. همچنین نتایج مربوط به آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که رقابت بازار موجود در صنایع مختلف و همچنین تعداد رقبای تجاری شرکتها بر کیفیت سود آنها تأثیر منفی و معناداری دارند.
Rahimian N, rahimi M, hajizadeh S. Investigating the Relationship Between Market Competition and Corporate Capital Structure. 3 2011; 1 (1) :51-71 URL: http://mta.raja.ac.ir/article-1-28-fa.html
رحیمیان نظام الدین، رحیمی مجید، حاجی زاده سعید. تأثیر رقابت بازار بر کیفیت سود شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران. 1. 1390; 1 (1) :51-71