2
1
3
Literature & Humanities
http://mta.raja.ac.ir
1
admin
9
10
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
5
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر میزان هزینه تبلیغات و ارزش برند تجاری شرکت بر عملکرد مالی و نرخ بازده سهام
Investigation the relationship between intellectual capitaland
Return on assets
عمومى
General
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Lotus;">بدون شک عملکرد مالی شرکت و میزان بازده سهام جزء مهم­ترین فاکتورهای مؤثر در تصمیم­گیری <span style="letter-spacing:-.1pt;">استفادهکنندگان می­باشد. با عنایت به این موضوع مدیران و ارکان هدایتکننده شرکت با صرف بخشی </span>از منابع در فعالیت­های تبلیغاتی، انتظار افزایش حجم بازدهی شرکت خود، از طریق ارتقا میزان اعتبار برند <span style="letter-spacing:-.1pt;">تجاری و به دنبال آن میزان جذب مشتریان و حجم فروش را دارند. در همین راستا تحقیق حاضر بر </span>این <span style="letter-spacing:-.2pt;">است که تأثیر میزان هزینه تبلیغات و ارزش برند تجاری شرکت را بر نرخ بازده دارایی­ها و نرخ بازده </span>سهام <span style="letter-spacing:-.2pt;">مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. بنابراین جهت حصول هدف اصلی پژوهش چهار فرضیه طراحی شده </span>است که جهت آزمون فرضیه­های پژوهش از داده­های پانلی 110 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1388 تا 1392 (550 سال </span>–<span style="font-family:B Lotus;"> شرکت) و تحلیل رگرسیون تجمعی استفاده شده است. نتایج <span style="letter-spacing:-.2pt;">پژوهش حاکی از تأیید چهار فرضیه طراحی شده است، بدینمعنی که بین میزان هزینه تبلیغات با نرخ </span>بازده <span style="letter-spacing:-.1pt;">دارایی­ها و نرخ بازده سهام رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان دهنده رابطه مثبت </span>و معنادار بین ارزش برند تجاری شرکت با نرخ بازده دارایی­ها و نرخ بازده سهام می­باشد.</span><br>
Organizations are entering a knowledge-based economy, an economy in which knowledge and intangible assets recognized as the most important competitive advantage. One of the components of intellectual capital is an intangible asset that has a significant impact on performance and strategic implementation of the identification, measurement and management of intellectual property is of particular importance and led to the observation of real value to organizations. To measure the various classifications of intellectual capital provided that one of these categories by Pulic name (value-added intellectual capital) raised the performance of the three components of human capital, structural capital efficiency and capital efficiency has been used up. The aim of study was to investigate the relationship between intellectual capital efficiency during the years 1383 to 1392 was assets. To test the hypothesis of audited financial data for eligible manufacturing companies in the software used Vrdnvyn period. EXCEL and software to test the hypothesis wide Azsfhh the SPSS20, correlation and regression analysis. The hypothesis, that the value-added components of intellectual capital, human capital efficiency, capital efficiency and return on assets employed Shrkthaartbat meaningful and positive. And structural capital efficiency and return on assets is a significant relationship.
هزینه تبلیغات, ارزش برند تجاری (نسبت Q توبین), نرخ بازده داراییها, نرخ بازده سهام
human capital, structural capital, capital employed, value-added intellectual capital
105
121
http://mta.raja.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-102&slc_lang=fa&sid=1
farzad
ayoobi
فرزاد
ایوبی
feivani@yahoo.com
1003194753284600544
1003194753284600544
Yes
Milad
qasemi
میلاد
قاسمی
miladg1371@gmai.com
1003194753284600545
1003194753284600545
No