:: دوره 2، شماره 2 - ( فصلنامه نظریه های نوین حسابداری ،سال دوم،شماره (2)،پیاپی (4)،تابستان 1391 1391 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 132-109 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه ی کیفیت افشای شرکتی و عدم تقارن اطلاعاتی
محمود معین الدین ، زهرا مسعودی
چکیده:   (1749 مشاهده)
در اغلب کشورهای توسعه یافته،بازار سرمایه،مکانی مناسب برای سرمایه گذاری و هدایت وجوه راکد تلقی می شود. چنانچه تصمیمات متخذه در بازار سرمایه بدون توجه به اطلاعات انجام شود و مشارکت کنندگان در بازار از منابع اطلاعاتی متفاوت استفاده نمایند،پدیده ی عدم تقارن اطلاعاتی بروز نموده و موجب کندی معاملات می گردد.طبق مفاهیم نظری موجود یکی از راهکارهای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی ،شفافیت اطلاعات است که از طریق افزایش سطح افشإ به واسطه ی تدوین استاندارد در حسابداری حاصل می شود.پژوهش حاضر به بررسی رابطه ی امتیاز افشای شرکتی با عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در راستای ای هدف،اطلاعت 60شرکت با استفاده از روش نمونه گیری حذفی سیستماتیک و برای یک دوره س 6 ساله(1388-1383)جمع آوری شده،مورد بررسی قرار گرفته است.برای اندازه گیری کیفیت افشإ از معیار امتیاز افشای شرکتی استفاده شده است وعدم تقارن اطلاعاتی با معیار اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام سنجیده شده است. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق،از روش آماری رگرسیون چند متغیره با داده های ترکیبی بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق بیانگر رابطه ی منفی معنادار بین کیفیت افشإ با عدم تقارن اطلاعاتی می باشد                                                                          
واژه‌های کلیدی: کیفیت افشاء، عدم تقارن اطلاعاتی، بموقع بودن، قابل اتکا بودن.
متن کامل [PDF 1384 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/12/4 | پذیرش: 1391/2/19 | انتشار: 1391/4/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( فصلنامه نظریه های نوین حسابداری ،سال دوم،شماره (2)،پیاپی (4)،تابستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها