اثر راهبری شرکتی بر ارزشآفرینی سرمایه فکری
|
نرگس سرلک، سیده سعیده هاشمی |
|
|
چکیده: (1206 مشاهده) |
در تحقیق حاضر علاوه بر بررسی تاثیر سرمایه فکری بر ارزش شرکت، به بررسی تاثیر سازوکارهای راهبری شرکتی، شامل درصد مدیران غیرموظف، درصد مالکیت سهامداران نهادی، تعداد اعضای هیئت مدیره و تفکیک مسئولیتهای مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره بر ارزش ایجاد شده ناشی از سرمایه فکری پرداخته شده و از مدل ضریب ارزش افزوده سرمایه فکری به عنوان مدل برتر برای سنجش سرمایه فکری استفاده شده است. در حقیقت هدف این تحقیق بررسی تاثیر سازوکارهای راهبری شرکتی بر رابطه بین سرمایه فکری و ارزش شرکت میباشد. دوره زمانی مورد بررسی سالهای 1385 تا 1392 و نمونه انتخابی شامل 129 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. آزمون فرضیات به کمک رگرسیون چندگانه با استفاده از دادههای تابلویی انجام پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که سرمایه فکری بر ارزش شرکت تاثیر معناداری دارد، اما هیچ کدام از سازوکارهای راهبری شرکتی تاثیر معناداری بر ارزشآفرینی سرمایه فکری ندارند. |
|
واژههای کلیدی: سرمایه فکری، راهبری شرکتی، ارزش شرکت |
|
متن کامل [PDF 637 kb]
(11 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/12/20 | پذیرش: 1393/4/25 | انتشار: 1394/1/1
|
|
|
|