:: دوره 5، شماره 1 - ( فصلنامه نظریه های نوین حسابداری،سال پنجم،شماره(1)،پیاپی(15)،بهار 1394 1394 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 54-39 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر راهبری شرکتی بر ارزش‌آفرینی سرمایه فکری
نرگس سرلک، سیده سعیده‌ هاشمی‌
چکیده:   (1206 مشاهده)
در تحقیق حاضر علاوه بر بررسی تاثیر سرمایه فکری بر ارزش شرکت، به بررسی تاثیر سازوکارهای راهبری شرکتی، شامل درصد مدیران غیرموظف، درصد مالکیت سهامداران نهادی، تعداد اعضای هیئت مدیره و تفکیک مسئولیت‌های مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره بر ارزش ایجاد شده ناشی از سرمایه فکری پرداخته شده و از مدل ضریب ارزش افزوده سرمایه فکری به عنوان مدل برتر برای سنجش سرمایه فکری استفاده شده است. در حقیقت هدف این تحقیق بررسی تاثیر سازوکارهای راهبری شرکتی بر رابطه بین سرمایه فکری و ارزش شرکت می­باشد. دوره زمانی مورد بررسی سال­های 1385 تا 1392 و نمونه انتخابی شامل 129 شرکت از بین شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. آزمون فرضیات به کمک رگرسیون چندگانه با استفاده از داده­های تابلویی انجام پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که سرمایه فکری بر ارزش شرکت تاثیر معناداری دارد، اما هیچ کدام از سازوکارهای راهبری شرکتی تاثیر معناداری بر ارزش­آفرینی سرمایه فکری ندارند.
واژه‌های کلیدی: سرمایه فکری، راهبری شرکتی، ارزش شرکت
متن کامل [PDF 637 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/12/20 | پذیرش: 1393/4/25 | انتشار: 1394/1/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( فصلنامه نظریه های نوین حسابداری،سال پنجم،شماره(1)،پیاپی(15)،بهار 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها