استراتژی تجاری شرکتها شبیه به یک زنجیره متصل به هم است که یک سوی این زنجیره را شرکتهای تدافعی و سوی دیگر آن را شرکتهای جسور تشکیل میدهد. این تحقیق به آزمون تاثیر نوع استراتژی تجاری بکار گرفته شده توسط شرکتها بر سطح اجتناب مالیاتی آنها میپردازد. با استفاده از متغیرهای ترکیبی اندخته طرح و توسعه، هزینههای عمومی و فروش، شدت داراییهای ثابت و فرصتهای سودآوری، شرکتها در صنایع مربوطه رتبهبندی و در دو گروه تدافعی و جسور تقسیم شدند. نمونه آماری تحقیق مشتمل بر ۹۳ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۲ است. دادههای تحقیق بر اساس الگوی دادههای پانل با اثرات مقطعی ثابت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که استراتژی تجاری شرکتها تاثیر معناداری بر سطح اجتناب مالیاتی دارد و شرکتهای تدافعی نسبت به شرکتهای جسور فعالیتهای اجتناب مالیاتی بیشتری انجام میدهند.